باشگاه مشتریان وظیفه وفادار کردن مشتری را به عهده دارد، یعنی می‌توان گفت که بجای تمرکز به روند انجام امور در داخل شرکت، باشگاه مشتریان رفتار مشتریان را بررسی و تحلیل می کند. به تعبیر دیگر باشگاه مشتریان در طول زمان، خریدهای مختلف یک مشتری را زیر نظر دارد و پس از هر بار خرید سعی می‌کند کاری کند تا مشتری به خرید دوباره از شما تشویق شود. تعریف درست باشگاه مشتریان جذب مشتری جدید و تمرکز بر وفادارسازی مشتریان فعلی است.

در یک باشگاه مشتریان حرفه ای بر روی موارد زیر تمرکز می شود و پس از تحلیل رفتار مشتریان، راهکارهای هوشمندانه و هدفمند وفادارسازی مشتریان ارائه می شود:

• در باشگاه مشتریان تعداد دفعات مراجعه مشتری را ثبت می‌شود

• فاصله بین مراجعات مشتری محاسبه می‌شود

• مبلغ پرداختی توسط مشتری در هر بار خرید درج می‌شود

• کالا یا خدمات خریداری شده توسط مشتری، سلایق و علاقه‌مندی های مشتری شناسایی و تحلیل می‌شود

• مدت زمانی که از آخرین مراجعه مشتریان گذشته است در باشگاه مشتریان اهمیت دارد

• با توجه به نوع کسب‌وکار تمامی موارد دیگری که در تحلیل رفتار مشتری در باشگاه مشتریان دارای اهمیت است ثبت و تحلیل می‌شود، این موارد می تواند: سن مشتری، جنسیت مشتری، محدوده محل سکونت، سطح تحصیلات، میزان توان مالی مشتری (قدرت اقتصادی)، کالا یا محصول مورد علاقه مشتری و بسیاری موارد دیگر باشد.

در واقع اگر بخواهیم به سوال باشگاه مشتریان چیست؟ پاسخ درستی بدهیم باید بگوییم که باشگاه مشتریان با دو هدف زیر تعریف می شود :

۱. باشگاه مشتریان وظیفه تحلیل اطلاعات مشتریان و کشف علایق، سلایق و راهکارهای وفاداری هر مشتری را به عهده دارد.

۲. باشگاه مشتریان ضمن حفظ ارتباط با مشتریان و تعریف آفرهایی هوشمند و شخصی‌سازی شده برای هر مشتری، او را تشویق به خرید دوباره می کند و در نهایت مشتری را به مشتری وفادار کسب‌وکار شما تبدیل خواهد کرد. بصورت خلاصه می توان گفت که در نرم افزار crm شما باید خود اطلاعات سازمانی را تحلیل کنید و از آن نتیجه گیری کنید، درحالیکه باشگاه مشتریان مانند یک مغز هوشمند اطلاعات و رفتار مشتریان شما را تحلیل می‌کند و به شما راهکارهای عملی درجهت وفادارسازی مشتریان ارائه می دهد.