فرآیند جذب مشتری و تلاش برای برگرداندن مشتریان بسیار سخت و مشکل است. امروزه مشتری قدتمندترین و اساسی ترین المان برای کسب و کار هاست, به نحوی که فقط یک شکایت از طرف مشتری میتواند باعث ضرر میلیونی برای کسب و کارها شود پس باید در دل مشتریان جا کنید. و چون خود مشتریان از ارزش خود نزد کسب و کارها آگاه هستند, به همان نسبت انتظارات بالایی هم دارند. از این رو شرکت ها تنها با دادن ارزش های خاص می توانند یک مزیت رقابتی برای خود نسبت به دیگران ایجاد کنند.
کارامد باشید
کسب و کارهایی که فقط خدمات گیج کننده به مشتریان ارائه میدهند و این خدمات موفق به جذب و نگه داری مشتری نمی شوند. پس بهتر است خدمات ساده و در عین حال کارآمد و مناسب با درخواست و سلیقه مشتری برای هر گروه از مشتریان در نظر بگیرید.
توجه به سلایق مشتری
مشتری را به کسب و کار خود علاقه مند کنید. برای اینکار لازم است بیزینس خود را مطابق با سلیقه و تقاضای مشتریانتان تغییر دهید، توجه به جنسیت مشتریان، فرهنگ مشتریان هدف، گروه سنی مشتریان، توانایی مالی آنها و مواردی که برای مشتریان هدف شما ارزش محسوب می شود، میتواند شما را در بهبود شرایط کسب و کار با توجه به سلایق مشتری کمک کند.
ایجاد یک خاطره خوب
هر کسب و کاری که بتواند برای مشتری خاطره ای خوش از خرید باقی بگذارد پتانسیل محبوب شدن و وفادارسازی مشتریانش را بیشتر از سایر رقبا خواهد داشت. پس دریافت سهم بیشتر بازار در گرو برآورده کردن خواسته های مشتریان است. به همین دلیل است که بسیاری از برند های معروف جهان, تصمیم گیری در ساخت و ارائه خدمات خود را به عهده خود مشتری گذاشتند که مشتری کالایی که واقعا دوست دارد را خریداری نماید.
جلب اعتماد مشتریان
اگر شما شخصی نباشید که مشتری بتواند به او اعتماد کند, قطعا در قسمت وفادارسازی مشتریان موفق نخواهید بود. جلب اعتماد مشتری اصلی ترین پارامتر وفادار کردن مشتریان است. مشتری زمانی به شما اعتماد خواهد کرد که به قول هایی که داده اید عمل کنید, به تجزیه و تحلیل نیازهای او بپردازید, با او صادق باشید, خدمات و ایده ها و محصولات خوب ارائه کنید و موقعیت های برد-برد بین خود و آنها به وجود بیاورید. برای جا باز کردن در دل مشتریان خصوصیات فردی شما یا فروشنده شما نیز به میزان اعتماد مشتری به شما بسیار تاثیر گذار است.
پیشنهادات جذاب به مشتریان
جلب رضایت مشتریان مستلزم دادن پیشنهادات منحصر به فرد و یا ارائه خدمات متفاوت به آنهاست. به هر طریقی شده به مشتریان خود ثابت کنید که آنها برای شما مهم هستند. اغلب مشتری ها دوست دارند در ازای وفاداریشان به شما از شما پاداش دریافت کنند. دادن تخفیف و اعتبار در ازای خرید یا گرفتن یک خدمت خاص از خدمات شما به رایگان یا دریافت امتیاز در صورت معرفی مشتری جدید به شما از جمله این پاداش ها است. باید بتوانید در ازای هر رفتار مشتری به او پاداش متناسب با آن رفتار را بدهید. مثلا پاداش کسی که بیشتر از تعداد مشخصی به شما مراجعه کرده است با پاداش کسی که در تعداد مراجعه کمتر مقدار بیشتری از شما خرید کرده است باید متفاوت باشد. یکی از محاسن یک برنامه باشگاه مشتریان هوشمند این است که می توانید در ازای رفتارهای مختلف، پاداش های مختلف در نظر بگیرید و سیستم باشگاه مشتریان بصورت اتوماتیک این پاداش ها را تشخیص داده و آنرا به مشتری شما اختصاص میدهد.
لمس و شناخت محصول یا خدمات پیش از خرید
مردم را در محصول خود شناور کنید! با تبلیغات و معرفی در زمان مناسب برای محصول خود, مردم را تشویق به شناختن محصول خود کنید, به طوری که حاضر شوند حتی برای یکبار آن را امتحان کنند. اینکه تولید کنندگان مواد غذایی به مشتریان تست میدهند تا پیش از خرید آنرا امتحان کنند یا برندهای بزرگ پوشاک به مشتری اجاره پرو کردن ناحدود میدهند، همه نمونه هایی از درگیر کردن مشتری با محصول پیش از خرید است. متفاوت کردن برند خود, بروز بودن و درک رفتار مشتری بسیار اهمیت دارد. و این موضوع شامل دید درست داشتن بر روی مشتری و برنامه مشتری مداری خود است. و اما بهترین راه جلب توجه آنها, شنیدن تجربه استفاده مشتریان قدیم شما از محصول تان خواهد بود.
شکایات مشتریان بهترین راهنمای شما
به شکایات مشتریان حتما رسیدگی کنید. برطرف کردن نارضایتی مشتری, ارائه فرم های نظرسنجی و تماس با مشتریان و پرسیدن چند سوال ساده برای اطلاع گرفتن از خدمات, نحوه برخورد کارکنان, قیمت و … از عوامل ایجاد رضایت در مشتری و به طبع وفاداری بیشتر آن مشتری به بیزینس شما خواهد بود. به یاد داشته باشید بهترین نوع نظرسنجی تماس مستقیم با مشتری و ثبت نظرات اوست، بخصوص در ایران که اعتماد عمومی مردم نسبت به سیستم ها نظرسنجی خودکار بسیار کم است. ارتباط کلامی با مشتری بخوبی احساس مهم بودن در مشتری را ایجاد میکند. در یک باشگاه مشتریان کامل چون لویکلاب خدمات نظرسنجی توسط نیروی دوره دیده حرفه ای انجام میشود.
کلام آخر
قبل از خرید باشگاه مشتریان، برنامه های وفادار سازی خود را طراحی کنید و مطابق با سناریوی باشگاه مشتریان خود اقدام به خرید، پیاده سازی و اجرای باشگاه مشتریان کنید. توجه داشته باشید که طراحی سناریوی باشگاه مشتریان و برنامه های لویالتی، اصلی ترین و مهمترین بخش یک برنامه وفاداری است.لویکلاب این امکان را برای شما فراهم کرده تا به صورت رایگان و با دادههای خودتان نتیجه تجزیه و تحلیل دادههای مشتریان را ببینید. فقط کافی است با کارشناسان لویکلاب تماس حاصل فرمایید. کارشناسان لویکلاب شما را برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان راهنمایی خواهند کرد. برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان لویکلاب تماس حاصل فرمایید. کارشناسان لویکلاب شما را برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان راهنمایی خواهند کرد.