بازاریابی دهان به دهان WOMM دقیقاً همان چیزی است که در طول روز با آن روبرو هستیم! قطعاً شما بارها چیزی به چشمتان خورده است، و دوست دارید آن را با دوستتان در میان بگذارید. بازاریابی دهان به دهان همین کار را میکند، اما دقیقتر، منسجمتر و قابل قبولتر! بازاریابی دهان به دهان در لیست تاثیرگذارترین روشهای بازاریابی محسوب میشود، به طوری که دامنه و قدرت تاثیرگذاری بالایی دارد.
همانطور که میدانید بسیاری از کسب و کارهای امروز تحت تاثیر بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) قرار گرفته اند. تعریف و تمجید کاربران برای تعداد زیادی از آنها مفید واقع شده؛ البته که شکایات و نارضایتی های کاربران نیز باعث میشود آنها به سمت سقوط هدایت شوند.
بازاریابی دهان به دهان چیست؟
بازاریابی دهان به دهان را میتوان به گپ زدن های دوستانه تشبیه کرد. در این صحبت دوستانه به محصولات، خدمات یا موارد دیگری که از کسب و کار دیده شده صحبت میشود. اما اگر کسی با کسب و کار شما آشنایی نداشته باشد، عملا از قدرت چنین شیوه ای نمیتوانید برخوردار شوید.
اینجاست که فایده تبلیغات مشخص میشود کسب و کارها برای توسعه و پیشرفتشان نیاز به استفاده از تبلیغات دارند و برای این کار هزینه های زیادی صرف میکنند. البته مواد دیگری میتوانند صحبت های مثبت نسبت به برند را افزایش دهد. به عنوان مثال، این شیوه بازاریابی میتواند در قالب ایجاد موضوعی قابل بحث باشد و مردم را به شرکت در آن مشتاق کند. همانطور که میدانید این روش هم در فضای مجازی و هم در فضای واقعی زندگی ما قابل اجرا است.
رشد کسب و کار بدون هزینه تبلیغات:
بسیاری از کسب و کارها از تبلیغات دهان به دهان به جای هزینه برای تبلیغات اینترنتی و … استفاده میکنند.
ایجاد یک جامعه:
بازاریابی دهان به دهان روی ایجاد طرفداران کسب و کار تمرکز دارد تا اینکه فقط خریدارانی به بیزینس معرفی کند. در این شرایط، مشتریان با اشتیاق بیشتری خرید میکنند و کسب و کار را به دوستانشان معرفی میکنند. همچنین بازده بیزینس در مدت زمان صرف شده برای ایجاد استراتژی و وفاداری مشتریان نیز افزایش مییابد.
مزایای تبلیغات دهان به دهان =
-
افزایش وفاداری به برند
مثبت صحبت کردن کاربران درباره برند میتواند به طور چشمگیری باعث شود مشتریان دوباره از خدمات یا محصولات آن برند استفاده کنند. بدون شک این کار میتواند افزایش وفاداری افراد نسبت به برند را افزایش دهد؛ البته در صورتی که تجربه مناسبی کسب کنند.
-
افزایش اعتماد افراد به برند
“هاب اسپات” معتقد است که ۷۵ درصد مردم انواع تبلیغات را باور ندارند. همچنین به این موضوع اشاره کرده که ۹۰ درصد از افراد به پیشنهاد خانواده و دوستان اعتماد میکنند و ۷۰ درصد از مصرف کنندگان به نظرات کاربران اعتقاد دارند.
۳ . ایجاد سر و صدا
اختصاص بودجه برای تبلیغات گوناگون بسیار عالی است. در واقع این موارد برای برند شما یک سر و صدایی ایجاد میکنند تا افراد علاقه مند به خدمات یا محصولات شما نسبت به استفاده از آنها مجاب شوند.یک استراتژی خوب بازاریابی دهان به دهان احتمال دارد که این اتفاق را به شدت افزایش دهد. مشتری بالقوه را تحت تاثیر قرار دهد و حتی ممکن است کسب و کار را به یک برند بزرگ تبدیل کند.این کاری بود که فروشگاه اینترنتی بامیلو با حراج جمعه یا همان بلک فرایدی انجام داد. این کمپین به قدری سر و صدا ایجاد کرد که کاربران بی شماری از آن باخبر شدند. اما متاسفانه بامیلو نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و این فروشگاه اینترنتی به پایان کار خود رسید.
۴. هزینه کم
اولین دلیل که باعث شده بسیاری از کسب و کارها به آن علاقهمند شوند، هزینه پایین آن در مقایسه با سایر تاکتیکهای بازاریابی است. اگر بخواهید به صورت ارگانیگ از بازاریابی دهان به دهان سود ببرید، تنها باید بر روی کیفیت خود کار کرده و آن را بهبود ببخشید و سپس مصرفکنندگان شما را تبلیغ خواهند کرد.
۵. رشد کسب و کار
یکی دیگر از مزایا این مدل بازاریابی، رشد سریع آن است. البته این مدل با بازاریابی ویروسی تفاوت دارد اما امکان اینکه باعث رشد کسب و کار شما شود، زیاد است. زیرا هرچه رضایتمندی بیشتر باشد، احتمال پیشنهاد دادن افراد به یکدیگر بالا رفته و این باعث رشد کسب و کار شما و افزایش مشتریان خواهد شد. در مدل آنلاین در اولین مرحله سایت شما را پر بازدید خواهد کرد که میتواند بسیار مهم باشد.
معایب بازاریابی دهان به دهان
اولین نکته در اصل عیب نیست اما بازاریابی دهانبهدهان میتواند در مواردی بسیار مضر باشد. وقتی که کیفیت خدمات شما پایین باشد و حتی اگر یکبار یک مشتری را ناراضی کنید، ممکن است، عدم رضایت خود را با دوستان و اطرافیان بهاشتراک بگذارید و به کسب و کار شما لطمهای کوچک وارد کند. مجموعه این لطمهها میتواند یک بحران برای کسب و کار شما باشد. پس باز هم تاکید میکنم که بر روی جلب رضایت مشتری حسابی کار کنید.
۱.نداشتن کنترل
در بازاریابی دهان به دهان شما کنترلی بر روی محتوای پیشنهاد شده ندارید و نمیدانید که مصرف کننده دقیقا در مورد کسب و کار شما چه چیز میگوید. آیا اطلاعات درست و واقعی میدهد یا خیر. همچنین ممکن است یک سری موارد به صورت دورهای تغییر کنند (مانند کد تخفیفها) و پس از اتمام باز هم افراد بهاشتباه کسب و کار شما را معرفی کنند.
۲. غیر قابل اندازهگیری
بازاریابی دهانبهدهان آماری را در اختیار شما نمیگذارد و نمیتوانید اطلاعاتی از آن در دادههای آماری خود درج کنید. این اشکال باعث میشود، یک سری مشتری و مصرفکننده جدید داشته باشید، بدون آنکه کانالهای ورود آنها را بشناسید.
نتیجه گیری
در بازاریابی دهان به دهان موفق باید از سایر برندهایی که این راه را رفتهاند و موفق شدهاند استفاده کرد. زیرساخت بازاریابی دهان به دهان باید قوی باشد. بررسی ایدههای سایر برندهای موفق بسیار کمک کننده است. به هر صورت برخی از ایدههای بازاریابی در این زمینه میتواند اثربخشی زیادی داشته باشد.
اقتصادی بودن بازاریابی دهان به دهان یکی از مهمترین دلایلی است که میتواند محبوبیت آن را افزایش دهد. به هر صورت کسب درآمد در این راستا با ساختار مختلفی در نظر گرفته میشود و مشتری به شکل هوشمندانه مشارکت میکند. مشارکت در این روش دو جانبه است و مشتری خود نیز دوست دارد با شما هم مسیر شود به این ترتیب برقراری ارتباط با مشتری مهم ترین هدف بازاریابی دهان به دهان است.
برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان لویکلاب تماس حاصل فرمایید. کارشناسان لویکلاب شما را برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان راهنمایی خواهند کرد.