شرکت هایی که بیشترین تاثیر را از بازاریابی دهان به دهان کسب کرده‌اند:

  1. پینترست

پینترست یک شبکه اجتماعی است که با محتوای تولید شده توسط کاربران رشد کرده است. موفقیت این شرکت به کاربران بستگی دارد تا Pin یا Board ایجاد کنند.سوال اصلی اینجاست که پینترست چگونه توانست از ۳۰۰۰ کاربر در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۴۶۰ میلیون کاربر در سال ۲۰۲۰ برسد؟“بن سیلبرمن” بنیانگذار آن برای برنامه ریزی یک کمپین، به مخاطبان کوچک اما پرشور این سایت مراجعه کرد. همانطور که حدس می‌زنید، گروه کوچک واقعا آن را دوست داشتند؛ بنابراین سیلبرمن برای دریافت بازخوردهای آنها چندین دیدار ترتیب داد.

به تک تک این افراد نشان داد که تیم پینترست درباره ایجاد سایت و جامعه بهتر کاملا جدی است. پینترست از این برنامه برای اجرای یکی از موفق ترین برنامه های ارجاع در تمام تاریخ استفاده کرد. “Pin It Forward” کمپینی بود که کاربران را تشویق می‌کرد Pinboard جدید ایجاد کنند و دوستان خود را برای انجام همین کار دعوت کنند.این تصاویر برای پیوستن مردم به این شبکه اجتماعی جالب بود و پیش نمایشی از کارهایی که می‌توانند انجام دهند را به آنها ارائه داد.

  1. شرکت THREADLESS

رشد یک جامعه روشی ارزشمند برای کسب بینش درباره مخاطبان است؛ در حالی که با این کار طرفداران نام تجاری خود را بیشتر می‌کنید. Threadless یک شرکت فروش تی‌شرت است و این کار را تنها با جمع آوری علاقه مندان به گرافیک و طرفداران هنر برای ساخت، اشتراک گذاری و خرید محصولات سفارشی انجام داد.این کمپانی در سال ۲۰۰۰ ایجاد شد و در ۲ سال آغاز فعالیت خود بیش از ۱۰۰۰۰ عضو بدست آورد. رقم دریافتی این شرکت در کمتر از ۴ سال به بیش از ۶.۵ میلیون دلار رسید.

این شرکت، مسابقات و چالش های مداوم برای طرفداران خود ایجاد کرد که به طراحان کمک کرد مهارت هایشان را افزایش دهند. تیم Threadless متوجه شد که پذیرای مخاطبان خلاق و پرانرژی هستند. این شرکت محتوای تولید شده توسط کاربران را تا آنجا که ممکن است افزایش داد.از تبدیل طرح های تی شرت به کیک های سفارشی گرفته تا میزبانی تم های جنگ! و آنها را به نمایش گذاشت. بدین ترتیب افراد از پذیرش طراحی های خود خوشحال شدند و سایت را به افراد بیشتری پیشنهاد دادند.

  1. کوکا کولا

کوکا کولا تا به حال فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و با این حال توانسته بنا به دلایلی در بالاترین نقطه زنجیره نوشدنی قرار بگیرد. این شرکت در متعجب کردن مردم و انتشار پیام های با نیت خوب و چند فرهنگی مهارت دارد.

در سال ۲۰۱۲ این شرکت “ماشین های شادی – Happiness Machines” را در بسیاری از کشورهای جهان نصب کرد. مشتریانی که به دنبال یک نوشدنی خنک هستند، می‌توانند در ازای در آغوش گرفتن دستگاه، رقصیدن و … یک کوکا کولا رایگان دریافت کنند.در کمپینی دیگر “خوشبختی – Happiness” کوکا غرفه هایی ایجاد کرد تا به کارگران اجازه دهد به جای پول خرد از درب بطری نوشابه برای تماس با خانواده‌شان استفاده کنند.

در همین اواخر کمپانی کوکا کولا با استفاده از “اشتراک گذاری کوکا – Share a Coke“، فروش خود در ۷۰ کشور را احیا کرد. روی بطری های کوکا نام های محبوب و پراستفاده چاپ شده بود و مصرف کنندگان مشتاق می‌شدند تا نوشابه های بیشتری بخرند تا نام خود یا دوستانشان روی بطری را ببینند.برای تاثیر گذاری بیشتر این کمپین، کوکا یک هشتگ ایجاد کرد. بنابراین قدرت شبکه های اجتماعی خرید مردم را افزایش داد و این امکان را به آنها داد تا تصاویر جالب این نوشابه ها را با دیگران به اشتراک بگذارند.

  1. دراپ باکس

تمامی شرکت ها نمی‌توانند با استفاده از شیوه بازاریابی دهان به دهان کوکا کولا درآمد کسب کنند. بیزینس های کوچکتر می‌توانند روی انگیزه های کوچکتر مانند تخفیف، گیفت کارت یا ویژگی های اصلی محصول تمرکز کنند.دراپ باکس تمرکز خود را روی ارجاع فضای ذخیره سازی رایگان گذاشت. زمانی که کاربران به تازگی با Cloud آشنا شده بودند، دراپ باکس یک سرویس مفید ارائه کرد. این شرکت ۵۰۰ مگابایت فضای ذخیره سازی اضافی به مشتریان جدید و افرادی که با معرفی آنها به دراپ باکس پیوسته اند ارائه داد.مشتریان می‌توانند با معرفی افراد بیشتر، فضای کلاد بیشتری کسب کنند که این موضوع افزایش وفاداری آنها را به همراه دارد. ویژگی های معرفی یا ارجاع، دلیل قانع کننده ای به مردم داد تا به جای انتخاب رقبا، دراپ باکس را انتخاب کنند.

  1. کمپانی CASPER MATTRESS

زمانی که یک محصول متفاوت است و قیمت گران تری نسبت به استاندارد بازار دارد، چند تخیل وجود دارد تا به مصرف کنندگان برسد. Casper با ارائه پیشنهادی مقاومت ناپذیر و یک محصول ۱۰۰۰ دلاری وارد بازار شلوغ تشک شد.

شعار آنها این بود است که یک تشک را به خانه ببرید و قبل از تصمیم گرفتن درباره بازگرداندن آن، ۱۰۰ روز روی آن بخوابید چه کسی می‌تواند از چنین پیشنهادی استقبال نکند که شامل تحویل درب منزل نیز باشد؟ علاوه بر آن، ارائه مدت طولانی آزمایشی ترس بزرگ خرید یک تشک پیشرفته را از بین می‌برد.

مشتریان وقت کافی داشتند تا تشک را برای راحتی و دوام بررسی کنند. از همه مهم‌تر، مشتریان در خانه های خود کالای ملموسی داشتند که می‌توانستند آن را به دیگران نشان دهند.در زمان اجرای فعالیت کاسپر، تبلیغات مفصلی نیز در رسانه های اجتماعی انجام شد. در کل این استراتژی، سر و صدای قابل توجهی ایجاد شد تا شرکت بتواند در عرصه رقابت جایگاه خوبی پیدا کند.همانطور که می‌دانید شرکت های بسیاری از طریق بازاریابی دهان به دهان موفقیت های بزرگی کسب کرده اند. ما تنها ۵ مثال از بزرگ ترین آنها را معرفی کردیم.

 

توصیه ما به شما برای تبلیغات دهان به دهان

تبلیغات دهان به دهان می‌تواند به عنوان قوی ترین پایه رشد هر کسب و کاری شناخته شود. اما توصیه ما این است که این کار را به صورت اصولی آغاز کنید.در صورتی که نتوانید یک تجربه منحصر بفرد و با کیفیت برای مشتریان فراهم کنید، در مسیر طولانی جلب نظر مشتری ناموفق خواهید بود.توصیه ما این است که با هزینه کم وارد این شیوه بازاریابی نشوید و قبل از اینکه بخواهید از استراتژی های گوناگون استفاده کنید، مطمئن شوید که بودجه کافی برای انجام آن را داشته باشید.

دقت کنید که هیچ وقت کاربران را با خدمات یا محصولات ضعیف خود آزرده خاطر نکنید. ممکن است فکر کنید تنها یک کاربر را از دست داده اید، اما این موضوع عمیق تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. آن کاربر ممکن است در یکی از شبکه های اجتماعی خود هزاران فالوور داشته باشد. صحبت های منفی او نسبت به کسب و کار شما می‌تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد.استارت آپ های بزرگی در ایران به وجود آمده اند، اما متاسفانه بسیاری از آنها بعد از رشد دیگر اهمیت گذشته را نسبت به کاربرانشان نمی‌دهند. قصد من در اینجا انتقاد از برندها نیست، من فقط حقایق پخش شده در شبکه های اجتماعی و صحبت های دوستانه افراد را بازگو می‌کنم.

برندهایی مانند دیجی کالا، اسنپ و … تقریبا هر روزه در رسانه های اجتماعی مورد انتقاد شدید کاربران قرار می‌گیرند و متاسفانه هیچ کدام از کارکنان این شرکت ها پاسخگوی این بازاریابی دهان به دهان منفی نیستند.حتما از راهکارها و مثال های این صفحه استفاده کنید تا مشتریان خود را نسبت به قبل خوشحال تر کنید.انواع بازاریابی دهان به دهان تنها به مثال های بالا محدود نمی‌شوند بلکه شما میتوانید در مقاله ی بازاریابی دهان به دهان در ایران شرکت های ایرانی را به شما معرفی کرده ایم.

نظر شما درباره این شیوه بازاریابی چیست؟ شما فکر می‌کنید چه استراتژی های دیگری می‌تواند در جلب نظرات مشتری کمک کند؟