انواع بازاریابی دهان به دهان در ایران :

بازاریابی دهان به دهان بدون شک مهم ترین تاکتیک بازاریابی برای هر بیزینسی به شمار می‌رود حال باید بررسی کنیم در ایران این بازاریابی دهان به دهان چگونه بوده است.

می‌توان گفت در زمان های قدیم نیز در ایران از انواع بازاریابی دهان به دهان استفاده میشد. از کفش نهرین گرفته تا گلرنگ!

این نوع آگهی ها که عموما در دهه ۶۰ و ۷۰ پخش شده اند، در ذهن بسیاری از مخاطبین جای گرفته اند و صحبت درباره آنها کمک بیشتری به موفقیت این شرکت ها داشته است.

سس دلپذیر – می‌خوام سالاد درست کنم

اگر متولد دهه ۶۰ یا ۷۰ باشید حتما این تبلیغ رو یادتون میاد. یک ویدیو ۴۵ ثانیه ای که درباره درست کردن سالاد الویه بود و یک شیشه سس دلپذیر قهرمان اصلی آن داستان بود. در انتهای تبلیغ هم ظرف سالاد الویه به سرعت تمام می‌شود تا خوشمزگی این محصول منتقل شود.

این یکی از بهترین انواع تبلیغات دهان به دهان است که شرکت دلپذیر اجرایی کرد و هنوز که هنوزه گاهی اوقات در زمان درست کردن سالاد الویه به یاد سس دلپذیر میفتیم. اگر در آن زمان که این تبلیغ اجرا شد از هر کس می‌پرسیدیم که با چه سسی باید سالاد الویه درست کرد، جوابی غیر از سس دلپذیر دریافت نمی‌کردیم.

شرکت توانیر – هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش

تبلیغات تلویزیونی همیشه برای بیشتر شدن سهم فروش یک شرکت خاص نبوده است. احتمالا یادتان است که شرکت توانیر با تبلیغات جالبش چگونه این جلمه را در ذهن مخاطب قرار داد. در آگهی های مختلف هرکجا که برق اضافی روشن بود، بابا برقی ظاهر میشد و شعر معروفش را می‌خواند. هرگز نشه فراموش لامپ اضافه خاموش!

این جمله آنقدر دهان به دهان چرخید که تقریبا در همه خانه ها به یک قانون تبدیل شد تا از هدر رفتن برق جلوگیری شود. مردم نیز به دلیل مفید بودن این کمپین آن را به تمام کسانی که به نحوی دیدن این آگهی را از دست داده بودند توصیه کردند. بعد از اجرا شدن این آگهی در دهه ۱۳۸۰ خاموشی های سراسر کشور به دلیل صرفه جویی مردم به طور چشم گیری کاهش یافت. این یکی از ماندگارترین انواع تبلیغات دهان به دهان ایران به شمار می‌رود.

ویرگول – جایی برای نوشتن

ویرگول به عنوان یک وب سایت برای تمامی افرادی که علاقه مند به نوشتن هستند محسوب می‌شود. در سال های اخیر آنقدر از کاربران مختلف در شبکه های اجتماعی “ویرگول – جایی برای نوشتن را شنیده ایم” که این صحبت کاملا برایمان جا افتاده است.

ایده ویرگول این است که هر کسی حساب کاربری خودش رو ایجاد کنه و درباره هرچیزی که تخصص داره یا به اون علاقه مند هست بنویسه. بازاریابی دهان به دهان کمک کرد تا ویرگول برای تمام نویسنده ها شناخته بشه و بیشتر افراد اون رو به دوستاشون که اطلاعی ازش نداشتن معرفی کردند.

دیوار – آگهی کن تو دیوار

دیوار با این هدف ایجاد شد تا فضایی برای دسترسی مصرف کنندگان به بسیاری از وسایل و خدمات اجرایی شود. می‌توان گفت که در این زمینه هم به خوبی عمل کرده است. درصد بالایی از موفقیت دیوار نسبت به صحبت های مردم با دوستان و آشنایان است. اگر افراد قصد فروش وسیله ای را داشته باشند، به آنها می‌گویند “آگهی کن تو دیوار”. اگر قصد خرید محصول یا حتی نیاز به استخدام داشته باشن، میگن که “تو دیوار ببین”.

زمان زیادی نیاز نبود تا دیوار بتونه به یک مرجع برای خرید و فروش خیل عظیمی از محصولات دست دوم یا گاهی اوقات نو تبدیل بشود. این یکی دیگر از کسب و کارهایی ایرانی است که با بازاریابی دهان به دهان توانسته بین تمامی مردم شناخته شود.

اسنپ – از معروف ترین نمونه های بازاریابی 

در حال حاضر همه ما با اسنپ و خدمات آن آشنا شده ایم که یکی از بزرگ ترین بخش های آن مربوط به تاکسی اینترنتی است. حتما در مکالمه تلفنی با دوست خود این جمله را شنیده اید: “یه اسنپ بگیر بیا”! من خودم از طریق دوستان و آشنایان با اسنپ آشنا شدم و فکر نمی‌کنم که بیشتر از یکی دو بار تبلیغات این شرکت رو دیده باشم.

همچنین اضافه شدن خدمات غذا، سوپرمارکت، اسنپ باکس و … باعث شد که مردم بیشتر درباره این بیزینس با یکدیگر صحبت کنند. علاوه بر آن، کدهای تخفیف برای استفاده اولین بار، کاربران را ترغیب کرد تا از خدمات این شرکت استفاده کنند. اسنپ را می‌توان به عنوان یکی از اصلی ترین انواع بازاریابی دهان به دهان در ایران شناخت.

شامپو گلرنگ – سرتو با چی می‌ شوری؟

متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ به خوبی این تبلیغات دهان به دهان را به یاد می‌آورند. تبلیغی که کودکان نقش های اصلی ایجاد شدن آن را بر عهده داشتند. سرتو با چی می‌شوری؟ با شامپو گلرنگ، آنقدر بین افراد خانواده رد و بدل شد که اکنون بیش از ۲۰ سال از ساخت آن گذشته، اما خیلی از افراد هنوز آن را به یاد می‌آورند.

قدرت بازاریابی دهان به دهان کاملا از این تبلیغ و آگهی های از این قبیل قابل درک است که اگر بین جامعه از محبوبیت خاصی برخوردار باشد تا مدت زیادی در همه جا صحبت از آن خواهد بود. این اشتیاق باعث می‌شود تا مصرف کنندگان این برند و سایر برندها بیشتر شود.

انواع بازاریابی دهان به دهان تنها به مثال های بالا محدود نمی‌شوند بلکه در مقاله بعدی قصد داریم شرکت های بزرگ دنیا که از طریق این روش معتبر شده اند را به شما معرفی کنیم.