در این مقاله میخواهیم روش های وفاداری مشتریان به برند شما را توضیح دهیم.
اگر یک شخص به طور مداوم از یک برند خرید کند و به صورت مستمرمشتری آن کسب و کار باشد او را مشتری وفادار مینامند. وفاداری مشتریان به برند شما مدلهای مختلفی دارد، اما یکی از معروفترین مدلهای وفاداری مشتریان، وفاداری محصول است. برای مثال اگر شما همیشه لبنیات میهن خاصی را تهیه میکنید بدین معنا است که شما مشتری وفادار این برند هستید. یا اگر برای خرید محصولات خود همیشه از دیجی کالا سفارش خود را ثبت میکنید به این معنی است که شما مشتری وفادار آن هستید. البته علاوه بر خرید دائمی، اینکه برند موردنظر یا محصولات و خدماتش را به دیگران توصیه کنید نیز نشان میدهد شما مشتری وفادار آنها نیز هستید.
وفاداری به برند
وفاداری به برند عبارتند از شرایطی که مشتری علاقهمند به برند شماست و به آن اعتماد کافی دارد. لذا تمایل به خرید دوباره از همین برند را دارد.
دقت داشته باشید این روزها جو رقابتی خاصی بین برندهای موجود در هر حوزهای وجود دارد و شما دائما باید خدمات باشگاه مشتریانتان را به روز کنید تا بتوانید اعتماد مشتریان را جلب کنید و در ادامه مسیر آنها را به برندتان وفادار کنید.
برقراری ارتباط بلند مدت با مشتری
پاسخدهی به موقع و محترمانه به سوالات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان از مهمترین نکاتی است که میبایست در هنگام ایجاد رابطه مجازی با مشتری انجام دهید .چگونگی رفتار با مشتری درهنگام برخورد رو در رو با او تاثیر زیادی در وفادارسازی مشتری دارد که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. لبخند زدن و داشتن رفتاری مطابق با عرف جامعه، میتواند شما را به یک دوست خوب برای مشتری تبدیل کند. با این حال امروزه به دلیل مشغله زیاد مشتریان بهتر است علاوه بر رفتار و لحن خوب در هنگام برخورد فیزیکی با او، ارتباط مثبت و احترامآمیزی را در فضای مجازی با مشتری ایجاد کنید.
یادمان باشد اگر در تهیه، تدوین و اجرای برنامه های وفادارسازی موجب آزردگی خاطر مشتریان شویم، کسب و کار را با مشکل بزرگی مواجه نموده ایم، چرا که هم مشتریان را از دست خواهید داد و هم به اعتبار کسب و کارمان لطمه زده خواهد شد و هم بودجه تخصیص یافته کاملا به هدر خواهد رفت.
شناخت کامل مشتریان
اجرای برنامههای وفاداری به برند، نیازمند شناخت کافی از مخاطبان و مشتریان است. برای تشویق مشتریان به خرید و ایجاد انگیزه، باید به آنها دسترسی داشته باشید و برای این امر، به داده نیاز دارید. پایگاه دادهای قوی از مشتریان خود گردآوری کنید که اطلاعات شخصی، تماسها و علایق و تاریخ تمام مراجعات و خریدهای آنها را در بر داشته باشد. مشتریان زمانیکه دریابند برای آنها ارزش قائل هستید، به شما وفادار میشوند. دانستن تاریخ تولد آنها و فرزندانشان و یا زمان آخرین خرید، در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. با ارسال کد تخفیف به مناسبتهای سفارشی برای هر مشتری مانند تولد، ازدواج، روز مادر یا مناسبتهای مختلف، حس خاص بودن و ارزشمندی را به آنها القا میکنید و این امر منجر به افزایش وفاداری مشتریان خواهد شد.
ایجاد احساس مثبت در مشتری
هنگامی که به ازای خرید مشتریان به آنها پاداش میدهید، تمایل آنها برای خرید در دفعات بعدی را به شدت افزایش میدهید. مشتریان استارباکس با هر بار خرید، تعدادی ستاره به دست میآورند. این ستارهها به مناسبتهای خاص مانند تولد، کریسمس یا هالووین، دو برابر میشوند. زمانی که تعداد ستارهها به عدد مشخصی برسد، قهوه یا نوشیدنی رایگان به افراد تعلق میگیرد. اجرای این قبیل برنامههای وفاداری علاوه بر افزایش میزان وفاداری مشتریان کنونی، به جذب مشتریان جدید نیز کمک میکند.
نظرسنجی از مشتریان برای بازخورد بهتر آنها
مشتریان ناراضی مهمترین منبع یادگیری محسوب میشوند.اطمینان حاصل کنید که تمام افراد سازمان به خواستهها و نیازهای مشتریان توجه دارند و بازخوردهای مثبت و منفی را برای پیشبرد برنامههای وفاداری، ثبت میکنند. میزان وفاداری افراد زمانیکه از میزان توجه به خواستهها و علل نارضایتی خود و در نتیجه میزان اهمیتشان در نزد شما آگاه شوند، افزایش مییابد.
شفافیت با مشتریان
هنگام بوجود آمدن هر مشکل در سازمان که کاملا طبیعی است باید آن را برای مشتری خود توضیح دهید. باور کنید آنها به راحتی میتوانند شما را درک کنند تا اینکه شما بخواهید به آنها دروغ بگویید.تنها کافی است به جای انکار مشکلات، با مشتریان خود صادق باشید.
برنامههای وفاداری مشتری، مصرفکنندهها را تشویق میکند تا به طور مستمر خرید کنند، سهم برند از کیف پولشان را افزایش دهند و به روند آشنایی افراد و مشتریان با برندها سرعت بخشند. فرایند وفاداری مشتری با رضایت او آغاز میشود. تا زمانی که مشتری از خرید خود احساس رضایت نداشته باشد، شرکت قادر به توسعه برنامههای افزایش وفاداری مشتری نیست. کسبوکارها با توجه به نوع استراتژی رقابتی و هویت خود، برنامههای وفاداری و یا پکیجهای تخفیفی متنوعی را برای حفظ مشتریان در نظر میگیرند.
برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان لویکلاب تماس حاصل فرمایید. کارشناسان لویکلاب شما را برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان راهنمایی خواهند کرد.