در این مقاله قصد داریم در مورد بهترین زمان راه اندازی باشگاه مشتریان برای کسب و کار ها صحبت کنیم.پس با ما همراه باشید.

یکی از اشتباهات رایج در کسب و کار ها، عجله برای شروع کارهاست البته کار باید سریع و اصولی انجام شود. برای باشگاه مشتریان نیز نباید تعجیل کرد. چرا که عجله در ایجاد باشگاه مشتریان برای فروشگاه می تواند به ضرر فروشگاه تمام شود. اگر برای پیاده سازی باشگاه مشتریان هدف مشخصی تعیین نشده باشد، نمی توان نوع باشگاه را تعیین کرد. چرا که انواع باشگاه مشتریان به منظور اهداف خاصی طراحی می شوند.

جمع آوری اطلاعات مشتریان 

از آنجایی که یکی از مراحل و اهداف مهم راه اندازی باشگاه مشتریان، جمع‌آوری اطلاعات مشتریان است، شایسته است قبل از هر اقدامی طراحی سیستم جمع آوری اطلاعات تکمیل گردد. هرچه قدر این اتفاق سریع‌تر به پایان برسد و هر چه قدر اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در سیستم وجود داشته باشد، دلیل و انگیزه بزرگ‌تری برای تحلیل و گزارش‌گیری از اطلاعات وجود خواهد داشت. یکی از راه های جمع آوری سریع‌تر اطلاعات از مشتریان، ایجاد جذابیت در مراحل دریافت این اطلاعات از مشتری است که این کار به واسطه تفکرات نوآورانه بسیار ساده است.
اما نکته حائز اهمیت این است که جمع آوری اطلاعات مشتریان لزوماً به معنای راه اندازی باشگاه نیست، چون راه اندازی و افتتاح باشگاه مشتریان نیازمند وجود یک برنامه بازاریابی مدون و مشخص در سازمان است و تا زمانی که چنین شرایطی فراهم نشود، راه اندازی باشگاه امری غیر منطقی به نظر می رسد. بنابراین قبل از هرچیز باید مطالعه ای جامع و کامل در زمینه کسب‌وکار خود داشته باشیم و آمادگی سازمان خود را برای راه اندازی باشگاه مشتریان مورد سنجش و بررسی قرار دهیم.
یکی از دلایلی که موجب ایجاد مشکل در روند رشد و توسعه باشگاه مشتریان می‌شود، عدم وجود تقویم اجرائی برنامه وفاداری در هنگام افتتاح باشگاه است.
یکی از تفاوت‌هایی که راه اندازی برنامه‌های وفاداری با سایر برنامه‌ها دارد این است که پس از شروع کار تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید باشگاه را رها کنید و در واقع همان‌طور که مشتریان قدیمی را در بازی‌های متنوع درگیر می‌کنید، هم‌زمان باید به طور مستمر برای جذب مشتری بیشتر، کمپین‌ها و ابزارهای مختلفی در نظر بگیرید.

تعیین هدف از پیاده سازی باشگاه مشتریان

همان طور که بیان شد تعیین هدف از اولین گام های ایجاد باشگاه مشتریان می باشد. هر سازمانی باید هدف خود را از ایجاد باشگاه مشتریان تعیین کند تا بتواند نوع باشگاه برای ایجاد انتخاب کند. به طور کلی دو نوع باشگاه مشتریان وجود دارد. یکی باشگاه مشتریان باز و یکی بسته این دو نوع باشگاه در جذب مشتری و یا حفظ مشتریان قدیمی متفاوت اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله چرا به باشگاه مشتریان نیاز داریم؟ را مطالعه نمایید.

شناسایی مشتریان

مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که شما باید مشتریان خود را شناسایی کنید و در گروه خاصی قرار دهید.چرا که اجزای باشگاه هرچقدر متناسب با شخصیت افراد در نظر گرفته شود، تمایل مشتریان برای عضویت در باشگاه افزایش می یابد. بنابراین لازم است تا قبل از ساخت باشگاه مشتریان، به یک شناخت نسبی از مشتریان خود رسیده باشیم.

نوشتن برنامه اجرایی باشگاه مشتریان

تقویم اجرایی باشگاه به برنامه ای گفته می شود که در آن کارهایی که قرار است انجام شود به همراه تاریخ دقیق انجام آن ها درج شود. سازمان باید برای مناسبت های مختلف خدمات و مزایای بیشتری به مشتریان دهد و باید از همان ابتدا این مزایا و خدمات مشخص باشند. چرا که ممکن است در زمان فرا رسیدن منسابت ها فرصت کافی برای بررسی تعیین جوایز وجود نداشته باشد.

در تقویم اجرایی برای ساخت باشگاه مشتریان می توان امکاناتی را که قرار است در زمان های آینده افزوده شود، نوشته شوند. در این صورت اقدامات مربوط به بهینه تر کردن باشگاه مشتریان در زمان مناسب انجام خواهند شد. مقاله ی تکنیک های حفظ مشتری در باشگاه مشتریان نیز کمک زیادی در این خصوص خواهد کرد.

 

برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان لویکلاب تماس حاصل فرمایید. کارشناسان لویکلاب شما را برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان راهنمایی خواهند کرد.