نمونه باشگاه مشتریان زیادی در دنیا وجود دارد که می توان از آن ها الهام گرفت، از بیزینس های بزرگ و شناخته شده گرفته تا بیزینس های نوپا و کوچک. در این قسمت می خواهیم نگاهی به چند باشگاه مشتریان شرکت های بزرگ که همان طور که قبلاً اشاره شد به آن ها برنامه های وفاداری نیز گفته می شود، در سراسر دنیا بیاندازیم.

۱ – استار باکس (Starbucks)

در برنامه Starbucks Reward، هر خرید مشتریان را به یک وعده غذایی و نوشیدنی رایگان نزدیک تر می کند. برای گرفتن ستاره های وفاداری استارباکس، شما باید محصول خود را سفارش دهید یا با استفاده از اپلیکیشن های بخصوص پرداخت نمایید.

استفاده از اپلیکیشن های موبایل مرتبط برای مدیریت برنامه های وفاداری مشتریان امروزه امری مشترک در میان بسیاری از فروشگاه هاست، اما زمانی که استارباکس برای اولین بار Starbucks Rewards را عرضه کرد، آن ها در این زمینه از پیشروهای صنعت به حساب می آمدند.

اگر بیزینس شما می تواند یک اپلیکیشن باشگاه مشتریان داشته باشد، می تواند شیوه ای عالی برای جمع آوری و متمرکز کردن داده ها و تراکنش های مشتریان باشد. به این صورت، شما نه تنها سفارش دادن و پرداخت را بدون نیاز به صبر کردن یا ثبت نام برای هر دفعه ورود برای مشتریان ساده تر می کنید، بلکه در حال جمع آوری داده ها در مورد رفتار مشتریان و سلایق آن ها که می توان از آن ها برای فعالیت های بازاریابی استفاده کرد، هستید.

۲ – Virgin Atlantic Flying Club

کسب کردن کیلومتر (یا مایل) در هنگام پرواز و استفاده از آن ها برای پروازهای آینده یکی از برنامه های باشگاه مشتریان است که تمامی خطوط هوایی آن را انجام می دهند، اما بعضی از کمپانی ها فراتر از این موضوع پیش می روند.

به عنوان مثال Virgin Atlantic، یک باشگاه پرواز را به عنوان برنامه وفاداری خود معرفی کرده است که به مشتریان اجازه دریافت امتیازات Tier را می دهد. Tier در واقع یک دسته بندی است که سه نوع دارد؛ باشگاه قرمز، باشگاه نقره ای و باشگاه طلایی. هر کدام از این دسته بندی ها مزایای متفاوتی را به وفادارترین مشتریان ارائه می کنند.

برای این که مطمئن شوند مشتریان آن ها نیازمندی ها و مزایای هر سطح را به طور دقیق می دانند، آن ها یک صفحه مخصوص به این موضوع را ایجاد کرده اند. البته که دلیل اصلی پشت این برنامه وفاداری گیر انداختن مشتری به سمت استفاده از خدمات شما با ارائه دادن مزایای مختلف در مراحل اولیه می باشد.

۳ – Amazon Prime

Amazon Prime یک عضویت پریمیوم در پلتفرم آمازون است که به خریداران مستمر خود مزایای مختلفی را ارائه می کند و سالانه ۱۱۹ دلار هزینه دارد که به همراه ۲ روز ارسال رایگان برای محصولات مختلف می باشد. اگرچه که این مورد به نظر یک برنامه وفاداری مشتری نیست، چرا که هنوز هم شامل یک عضویت پرداختی می باشد، اما در هر صورت آمازون پرایم یک مثال عالی از ارائه ارزش به اندازه کافی به خریداران دائمی به نحوی است که واقعاً برای آن ها مزایایی را در پی داشته باشد.

 

از نگاه آمازون، اگرچه که برنامه پرایم آن ها باعث می شود که چیزی حدود ۱-۲ میلیارد دلار در سال را از دست بدهند، آن ها این مقدار پول را از طریق تراکنش های خرید مستمر افزایش یافته جبران می کنند، بدین صورت که به طور میانگین یک عضو پرایم تقریباً ۱۵۰۰ دلار در سال خرج می کند در حالی که یک عضو غیرپرایم تقریباً ۶۲۵ دلار در سال هزینه می کند.

۴ – The North Face VIPeak

The North Face، فروشگاه لباس امریکایی، یک برنامه VIPeak Rewards دارد که به مشتریان وفادار خود اجازه “تبدیل علاقه خود به ماجراجویی به جوایز واقعی” را می دهد.

این برنامه وفاداری به مشتریان به صورت سنتی با هر خریدی که انجام می دهند امتیاز می دهد. به عنوان مثال، برای هر ۱ دلاری که روی سایت آن ها خرج می کنید شما ۱۰ امتیاز Peak دریافت می کنید. در صورتی که از بدلیجات آن ها خریداری کنید، امتیاز کمتری می گیرید.

علاوه بر امتیازات مبنی بر خرید، شما می توانید با حضور در رویدادهای مخصوص برگزار شده توسط North Face نیز امتیاز کسب کنید، مانند حضور در مکان های مشخص، دانلود اپلیکیشن آن ها و موارد مشابه. امتیازاتی که کسب می کنید را سپس می توانید برای تجربیات سفر منحصر به فرد استفاده کنید، کسی هوس کوهنوردی در نپال نکرده است؟!

چرا برنامه وفاداری و باشگاه مشتریان North Face جواب می دهد؟ اول از همه، این طرح هیچ تخفیف کلی برای محصولات ارائه نمی کند، بلکه به صورت مستقیم با مشتریان وفادار آن ها صحبت کرده و تجربه ای شخصی سازی شده را به آن ها ارائه می کند که دقیقاً مناسب نیازهای فردی آن هاست.

۵ – Sephora Beauty Insider

بدون شک باشگاه های مشتریان و برنامه های وفاداری در صنعت زیبایی بسیار محبوب هستند. یکی از محبوب ترین ها در این زمینه برنامه Beauty Insider Rewards برند سفوراست.

این یک سیستم سنتی مبتنی بر امتیاز است که مشتریان به ازای هر خرید خود امتیاز دریافت می کنند. دلیل اصلی موفقیت این طرح این است که آن ها به اعضا اجازه می دهند که تصمیم بگیرند که چطور امتیازات خود را استفاده کنند. بخشی به نام Reward Bazaar وجود دارد که هر سه شنبه و پنجشنبه جوایز مختلفی برای دریافت در این بخش قرار می گیرد.

۶ – Annmarie Gianni Skin Care Rewards

زمانی که یکی از غول های صنعت مانند سفورا باشید، راه اندازی و موفقیت باشگاه مشتریان کار ساده تری به نظر می رسد، اما بیزینس هایی که مقیاس کوچکتری دارند چطور؟ آن ها چطور می توانند از باشگاه مشتریان بهره ببرند؟ بیایید به ان ماری جیانی نگاهی داشته باشیم، بیزینس کوچکی که دارای محصولات زیبایی و مراقبت از پوست می باشد.

آن ها یک برنامه وفاداری مشتریان بر اساس گروهی از آفرهای جذاب ارائه شده به مشتریانی که در کوئیزی تحت عنوان “امتیاز پوست شما چقدر است” در وب سایتشان شرکت کرده اند، ایجاد کرده اند. در کنار موارد دیگر، آن ها یک کیت نمونه را به ازای قیمت خرید با ارسال رایگان، یک کتاب الکترونیکی رایگان و کد خرید ۱۰ دلاری برای خرید بعدی و ضمانت بازگشت وجه ارائه داده اند.

این طور که به نظر رسید، ترکیب یک کوئیز و یک آفر جذاب می تواند ترکیب قدرتمندی باشد، چرا که آن ها توانستند در عرض ۲ ماه ۲۰۰ هزار دلار درآمد و ۲۰.۲۵۸ سرنخ جدید بدست آورند.

۷ – Uber Rewards

از UberX گرفته تا UberLUX و UberBLACK و UberSUV، Uber آپشن های بسیار زیادی را در مقابل مشتریان خود با طراحی کاملاً اختصاصی برای نیازهای شخصی افراد ارائه می دهد. یک بخش حیاتی دیگر از استراتژی بازاریابی اوبر Uber Rewards است.

این برنامه وفاداری به کاربران اوبر اجازه امتیاز گرفتن برای استفاده روی تعدادی از جوایز را می دهد که از وعده های غذایی گرفته تا مسافت های رایگان متنوع می باشند. این برنامه ای است که به دقت طراحی شده است تا مزایایی را به مشتریان اوبر بدهد که برای آن ها زمان بیشتر، انعطاف پذیری و کنترل را به همراه دارند.

به عنوان مثال، بعضی از جوایزی که اوبر ارائه می کند شامل کنسل کردن انعطاف پذیر، محافظت از قیمت، اولویت سوار کردن و پشتیبانی و … می باشند. نگاهی کلی به تمامی مزایایی که با هر سطح از عضویت دریافت می کنید داشته باشید. تا به این جا در مورد باشگاه مشتریان و برنامه های وفاداری موارد مختلفی را یاد گرفتیم و مثال هایی از باشگاه های مشتریان موثر از برندهای مطرح دنیا را مشاهده کردیم. حال وقت آن رسیده که ببینیم چطور می توانیم یک باشگاه مشتریان و برنامه وفاداری که مناسب با بیزینس خود باشد پیاده سازی کنیم.