طراحی باشگاه مشتریان
یکی از روش های ایجاد وفاداری در بین مشتریان، ارائه نوعی امتیاز به آن ها است که فراتر از ارزش ذاتی محصول یا خدمات می باشد نتیجه آن نیز افزایش فروش، جذب مشتریان جدید و وفادار سازی مشتریان کنونی است. اصول طراحی باشگاه مشتریان امروزه نیاز اصلی برند های تجاری و کسب و کار ها است که نتیجه پر ثمر آن نیز قابل مشاهده است.
نرم افزار لویکلاب برای افزایش درآمد کسب و کار ها به صورت تخصصی به فعالیت می پردازد.
اصول طراحی باشگاه مشتریان
شناخت اصول طراحی باشگاه مشتریان برای تنظیم و اجرای یک برنامه وفاداری مشتریان جذاب و موفق جز نیازهای کسب و کارها است. این برنامه موفق رضایت ارباب رجوع را جلب کرده و باعث وفاداری وی می گردد. چنین برنامه جذاب و موفق باعث افزایش تمایل مشتریان به خرید محصولات یا استفاده از خدمات برند تجاری می گردد.
در اصول طراحی باشگاه مشتریان رعایت یکسری نکات اصلی الزامی می باشد که در ادامه به آنها پرداخته شده است.
۱- نرم افزار امتیازدهی براساس وفاداری
یکی از قواعد پر کاربرد و رایج نرم افزار باشگاه مشتریان، که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد نرم افزار امتیاز است، برای بدست آوردن امتیاز زیاد، بیشتر هزینه کنید.
هر بار که مشتری از فروشگاه یا وب سایت شما خریدی انجام دهد نسبت به اندازه و نوع خرید، مقدار مشخصی امتیاز کسب می نماید.
این امتیاز به عنوان پاداش مشتریان در نظر گرفته می شود که برای دریافت کد تخفیف و … مشتری باید خرید های بیشتری انجام دهد تا امتیاز وی به حد نرمال و تعیین شده برسد.
۲- برنامه متناسب با ارزش مشتری
دومین اصل طراحی باشگاه مشتریان یا نرم افزار باشگاه مشتریان، اگر یک برنامه وفاداری متناسبی با ارزش مشتری خود تنظیم نموده اید، حتما آن ها تبلیغ کننده و سفیر برند تجاری شما خواهند شد. سوالی که در این اصل حائز اهمیت است، چگونه به مشتریان خود پاداشی دهید بدون اینکه پاداشی دهید!
به عنوان مثال شما یک فروشگاه آنلاین غذا دارید و به خوبی این را می دانید که انسان ها به هم نوع خودشان ارزش زیادی قائل هستند. برنامه ای ممکن است برای افزایش فروش انجام دهید، مشابه نرم افزار امتیاز، در هر خرید ۱۰۰ هزار تومانی مشتریان، ۱۰ هزار تومان آن به یک خیریه یا موسسه اهدا می گردد.
برای انتخاب پاداش مبتنی بر ارزش در برقراری ارتباط با مشتریان به صورت عمق دار از طریق ایجاد یک رابطه قوی و اخلاقی با آن ها قابل تعیین است.

۳- اعطای کارت هدیه
اصل سوم و مهم در طراحی باشگاه مشتریان برای جذب و وفادار سازی مشتریان فعلی، اعطای کارت های هدیه است.
طوری که می دانید مشتریان در فروشگاه یا خدمات کسب و کار شما، هزینه ای انجام می دهد که هزینه کلی مشتری ها بسیار زیاد است. زمانی که خریداران در مدت زمان مشخصی به مبلغ هزینه شخصی تعیین شده رسیدند، اعتبار یا کارت هدیه دریافت کنند که می توانند نسبت به مبلغ کارت هدیه از فروشگاه شما خرید انجام دهند.همانند فروشگاه چرم درسا
از مزایای مهم اعطای کارت هدیه که کار بسیار کمی است که مشتریان باید انجام دهند. آن ها قبلا در فروشگاه شما پول خرج نموده اند چرا باید برای دریافت پول رایگان ثبت نام نکنند؟ این یک برنامه به صرفه برای افزایش مبلغ معاملات مشتری است.
۴- سیستم وفاداری ترکیبی
اصل چهارم طراحی باشگاه مشتریان، سیستم وفاداری ترکیبی است دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد، ترکیب بیش از یک نوع سیستم وفاداری.
بعضی از برنامه ها به طور طبیعی به خوبی با هم ادغام می شوند، ترکیب یک سیستم مبتنی بر امتیاز را با اعطای کارت هدیه در نظر بگیرید که با هم ترکیب شده اند. با انجام خرید توسط مشتری، امتیاز وی افزایش می یابد. در صورت رسیدن امتیاز ها به اندازه تعیین شده، مشتری در صورت تمایل بتواند امتیازهای خود را به کارت هدیه یا اعتبار و… تبدیل نماید.
۵- شناسایی بازار هدف و نیاز مشتری
یکی از نکات مهم در طراحی باشگاه مشتریان، شناسایی بازار هدف است. اگر مشتریان خود را نشناسید و نیازهای دقیق آنها را ندارید، چطور می توانید برنامه های جدید و جذاب برای فروش محصولات و خدمات ارائه دهید؟ با توجه به محصولات و خدماتی که ارائه میدهید، در همان حوزه، مشتریان را ارزیابی کنید و ببینید که از کدام نمونه از خدمات و محصولات شما بیشتر استقبال میکنند و از همین اهرم استفاده کنید و پنل باشگاه مشتریان را مدیریت نمایید.
الزامات فنی برای طراحی نرم افزار باشگاه مشتریان
در هنگام طراحی نرم افزار خوب باشگاه مشتریان باید به برخی الزامات فنی نیز توجه شود. به عنوان مثال، در بالای موتور پاداش، باید یک وب API بسازید. زیرا کانال های بازاریابی به قدری تغییر می کنند که باید برنامه پاداش مشتریان را مطابق آن ها جلو ببرید. در غیر این صورت، طراحی شما منسوخ می شود و در آینده کاربرد چندانی نخواهد داشت. سایر موارد فنی که باید به آن ها توجه شود، عبارت اند از:
- رابط نقاط تماس مشتری
- کمپین های وفاداری قابل برنامه ریزی
- وب هوک ها
- احراز هویت و نظارت
- پشتیبانی مشتری
اصول طراحی باشگاه مشتریان یک موضوع بسیار گسترده و متغیر است که نیاز به آموزش های گسترده ای دارد. با این حال، در این مقاله سعی کردیم مهم ترین مواردی که باید در یک طراحی خوب برای باشگاه مشتریان به آن ها توجه شود را برایتان بازگو کنیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.
اگر مسئول کسب و کار یا برند خاصی هستید می توانید با راه اندازی باشگاه مشتریان در لویکلاب به مشتری خود نشان دهید که وی برای شما بسیار ارزشمند است.
برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان لویکلاب تماس حاصل فرمایید. کارشناسان لویکلاب شما را برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان راهنمایی خواهند کرد.